Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Mere info

OK
PRESSE

PRESSE

Ved pressespørgsmål kontakt venligst Lasse Rungholm 20938633 eller lr@seaplanes.dk

____

 

  

EGNE PRESSEMEDDELELSER

Der må citeres fra med kildeangivelse

 

13.02.2020

Vandflyet mellem København og Aarhus starter 2020-sæsonen den 18. februar
Efter en kort vinterpause, hvor vandflyet har været til det årlige store serviceeftersyn i Schweiz, starter NORDIC Seaplanes sæsonen op igen den 18. februar.

”Vi glæder os lige så meget til at komme i gang igen, som vores trofaste kunder gør”, udtaler kaptajn og direktør Lasse Rungholm. Flyet er netop hjemkommet fra Zimex i Schweiz, hvor det har været blevet skilt ad og er rutinemæssigt blevet gennemgået fra A til Z, så det er klart til sæsonstart”. ”Det er et utroligt stabilt og velholdt fly, og det er den helt rigtige type til de danske vejrforhold”.

Nyt fly på vej hjem fra Australien
NORDIC Seaplanes har gennem en længere periode set sig om efter et fly nr. 2. Årsagen er enkel, på mange af afgangene er efterspørgslen større end kapaciteten. Med det ekstra fly bliver der især indsat ekstra morgenafgange, vurderet nye mulige ruter, og især det voksende chartermarked får bedre muligheder for at chartre et fly til individuelle flyvninger. 

Det nye fly er også en Twin Otter. Faktisk er det nye fly produceret samme år nogle få måneder før NORDIC Seaplanes’ nuværende fly. Det har kun fløjet 13.000 timer, og til sammenligning har det nuværende fløjet 18.000 timer. 

Lasse Rungholm fortæller: ”Fly nummer 2 er købt i Cairns i Australien og har en interessant historie. Udover at det gamle og nye fly næsten er tvillinger, så har det nye fly før levet sit liv i Østen. Det har senest fløjet i Papua Ny Guinea for MAF, Mission Aviation Fellowship, en nødhjælpsorganisation, der i over 70 år har fløjet forsyninger som medicin og nødhjælp ud til mennesker, der lever i isolerede områder”. 

Før det nye fly bliver en del af flyparken, skal det først gennemgå en mindre renovering hos Zimex i Schweiz. Renoveringen forventes at være færdig medio april, således det kan blive sat i rutedrift 1. maj.

Nu også grøn på land
”Vi har gennem alle årene haft et fantastisk samarbejde med Audi omkring lånebiler til vores klippekortkunder. I år stiller Audi deres nye E-tron modeller til rådighed, og vi er i øjeblikket ved at undersøge mulighederne for at etablere ladestandere i begge lufthavne”.

Den grønne profil passer godt sammen med vores politik om at CO2 neutralisere alle flyvninger.

Sidste år indledte vi et samarbejde med Thor Heyerdahl Climate Parks og Bio8 AS. Parken omfatter et område på 2.146 hektar nyplantet mangroveskov i Myanmar. Vores andel af projektet betyder, at CO2 udslippet fra vores flyvninger neutraliseres 100%”.

 

16.09.2018

MILJØGODKENDELSE

Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, og samtidig søgte vi om flere operationer, så vi kan få et fly mere, da vi har mange udsolgte afgange og en god økonomi, glade passagerer og et godt samarbejde med de fleste myndigheder.

Alle tilladelser og godkendelser er faldet på plads for fremtiden på nær miljøgodkendelsen i København. Den nuværende udløber 29. marts 2019. Københavns kommune gav et afslag på vores ansøgning, som efter vores opfattelse er fejlagtigt begrundet. Derfor blev afslaget i oktober 2017 påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som stadig har sagen til afgørelse.

Derfor har vi den 14. august 2018 søgt om en midlertidig forlængelse af den nuværende godkendelse, så vi i det mindste kan fortsætte med det ene fly, vi flyver med i dag, indtil hovedsagen er afgjort. Om det ene eller det andet kan nåes, inden den nuværende godkendelse udløber, er ikke noget, vi er herre over. Det er alene op til kommunen. Der arbejdes på det, og vi tror fortsat på, at vi kommer i mål.

Det er langt fra optimale vilkår at drive virksomhed på, og det er frustrerende som iværksætter, for vores 20 ansatte og for vores glade kunder og samarbejdspartnere.

Vi flyver i hvert fald frem til jul. Velkommen om bord.

Lasse Rungholm
lr@seaplanes.dk

 

24.09.2018

FRA SAND TIL VAND

Den eventyrlige historien om at købe et fly i Iran midt under handelsembargoen til det idag er genfødt som vandfly.
Vejen fra idé til realitet var bestemt ikke uden udfordringer, selv betalingen ville få enhver bankmand til at ryste på hånden.

Læs hele artiklen eller download artiklen med tekst og foto ved at trykke på linket "FRA SAND TIL VAND"
Det er en zipfil, der downloades med word tekst fil, højtopløselige fotos inkl. billedtekster.
Artiklen må bringes i andet medie med kildeangivelse.

 

24.09.2018

NORDIC SEAPLANES FAKTA

Information om flytypen og ejerkreds

____

LAVT OPLØSELIGE BILLEDER TIL NETBRUG

For højtopløselige billeder til tryk, så skriv til fly@seaplanes.dk, og vi sender et udvalg.