Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Mere info

OK
Om os

Velkommen om bord!

Behovet for nem og hurtig transport mellem landets to største byer er enormt. Derfor har der gennem tiden været talt meget om at etablere ny lufthavn, hurtig togforbindelse, helikopterruter og forskellige broforbindelser. Det hele er blevet ved snakken. Få havde nok forudset, at et vandfly skulle blive en del af svaret på især erhvervslivets behov for hurtig transport mellem Aarhus og København – fra centrum til centrum; fra Miljøhavnen på Østhavnsvej i Aarhus til Nordre Toldbod i København og den anden vej. Sådan er det nu. Det er en realitet!

 

SERVICE I CENTRUM

Turen mellem København og Aarhus og omvendt - ca 90 sømil - rejsetid på ca 40–45 minutter afhængigt primært af vinden. Man skal have sit boardingkort, men da antallet af passagerer per flyvning er begrænset, kommer man hurtigt til, og der er ingen kø ved security check. Boarding foregår direkte fra gaten via flydebroen, hvor flyet ligger fortøjet. Det kan ganske simpelt ikke gøres mere fleksibelt eller hurtigere og uanset tidsbesparelsen, så er det at flyve med et vandfly jo næsten turen værd i sig selv. Og så er der parkering lige ved siden af. Gratis parkering i Aarhus og betalingsparkering på Nordre Toldbod. Vi kan selvfølgelig også bestille en taxi til dig, der vil stå klar i den anden ende ved ankomsten, hvis det ønskes.

Der tilbydes økologisk te og kaffe, kildevand, chokolade og aviser i gaten. Alle passagerer kan låne hovedtelefoner og høre musik eller radio fra egen telefon, og der er et par USB-stik til ladning af telefon eller tablet. Den nye kabine har lædersæder, god benplads og en stor stolelomme til laptoppen under start og landing. Der er ikke noget klapbord, men der er jo også en grund til, at det hedder en laptop… 

Der er fri seating om bord, men kaptajnen kan bede passagerer sætter sig bestemte steder af hensyn til vægtfordelingen. Selvom flyet har 15-17 sæder installeret, så er det ikke sikkert, at de alle bruges. For flyet kan faktisk være udsolgt blot med 12-13 mand ombord. Det afhænger nemlig af standardvægtene på passagererne, der er forskellige for mænd, kvinder og børn.

 

SIKKERHEDEN I CENTRUM

Det driftssikre fly, en de Havilland DHC6 Twin Otter, er udstyret med to moderne turboprop-motorer, helt ny og avanceret teknologi i cockpittet og amfibiepontoner og flyves af to piloter. Twin Otteren giver nok en mere robust flyoplevelse, end man måske er vant til, for den er ikke så stor, og der kan være bølger på vandet, men den flyver sikkert og er ekstremt pålidelig. 

Vi har headhuntet et par af de mest erfarne kaptajner på typen med mange tusinde timer i cockpittet i en Twin Otter på pontoner til ruten her i Danmark. Erfaringer hentet i USA, Grækenland, Caribien, Maldiverne, Sri Lanka, Kroatien m.v. Det faste pilotteam på fem omfatter de to mest kvalificerede danske kaptajner på typen og staben i Danmark udgøres af i alt 15 heltids- og deltidsansatte samt freelancere, herunder teknikere, flyvepladschef, flyvepladsassistenter, brand- og redningsfolk samt kontorpersonale. Udover at flyve flyet skal vi jo også drive to flyvepladser med tilhørende redningsbåde og værksted m.v.

Flyet er blevet totalrenoveret i Schweiz med nyt cockpit, hvor instrumenteringen nu er fuldt digitaliseret som i andre nye passagerfly. Flyet har også fået nyt interiør, ny maling og nye pontoner, før debuten i foråret 2016 på den første tur mellem Aarhus og København. Schweiziske Zimex styrer vedligeholdelsen af vandflyet. Virksomheden, der også stod for flyets hovedeftersyn, har 25 års erfaring fra hele verden med denne flytype og er absolut en af verdens førende specialister på sit felt. 

Vandfly har andre udfordringer end fly, der lander i en lufthavn. Banen ændrer sig alt efter vejrforhold, der kan være bølger på vandet, og der kræves ved start og landing generelt en højere sigtbarhed og skyhøjde end i eksempelvis Tirstrup. For at undgå forsinkelser og aflysninger er flyet derfor udstyret med hjul i pontonerne, så det også kan lande i en lufthavn – hvis vejret kræver det.

For NORDIC Seaplanes betyder sikkerhed naturligvis forsvarlig flyvning – men også sikkerhed for, at vi overholder fartplanen så vidt det overhovedet er muligt - og i det hele taget for at vi yder et professionelt og serviceorienteret produkt. Præcision et af vores nøgleord.

Din billet kan bestilles online her på www.seaplanes.dk. Du kan også ringe til os eller sende en email på fly@seaplanes.dk.

Velkommen om bord! 

 

Kontakt os

 


fly@seaplanes.dk

 

AARHUS:

Administration og gate

Østhavnsvej 37

8000 Aarhus C

e-mail: fly@seaplanes.dk

 

KØBENHAVN:

Nordre Toldbod 29

1259 København K.