Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Mere info

OK
Generelle vilkår

Generelle vilkår for befordring med NORDIC Seaplanes A/S opereret af Zimex Aviation.

 

1. Definitioner

 

Bagage

De personlige ejendele, passageren medbringer på rejsen. Medmindre andet udtrykkelig er bestemt, omfatter dette både indchecket bagage og håndbagage.

Billet

Ved ’billet’ forstås det af selskabet eller dets samarbejdspartnere udstedte, gyldige rejsedokument, eventuel bagagekvittering og gældende kontraktvilkår, som passageren har fået udleveret før ombordstigning eller efter bekræftelse på pladsbestilling, også hvor ekspeditionen er foretaget elektronisk eller telefonisk.

Bookingnummer

Det nummer, der fremgår af din billet og/eller er sendt til dig via e-mail eller SMS

Elektronisk billettering

Udstedes af selskabet, eller på dets vegne. En billet, der bookes ved billetbestilling online.

Selskabet

NORDIC Seaplanes A/S

Force majeure

En usædvanlig og uforudset hændelse uden for selskabets kontrol, hvis konsekvenser ikke kunne været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, blev truffet.

Håndbagage/kabinebagage

Bagage, som ikke er indchecket.

Indchecket bagage

Bagage, som er checket ind særskilt.

Indcheckningsfrist

Det af selskabet fastsatte klokkeslæt, hvor man skal have afsluttet check-in-proceduren og modtaget sit boardingkort.

Passager

Enhver person ud over besætningsmedlemmer, som befordres eller skal befordres med et luftfartøj på grundlag af en flybillet.

Skade

Omfatter død, personskader, tab, delvis tab, tyveri eller anden skade, som måtte opstå på grund af eller i forbindelse med flytransport.

SDR

En særlig trækningsrettighed defineret af Den Internationale Pengefond.

 

2. Anvendelser

2.1. Generelt

Disse generelle vilkår er selskabets befordringsvilkår, som der henvises til i selskabets billetter eller elektroniske bestillingsdokumentation. Bestemmelserne gælder for al befordring af passagerer og bagage udført af selskabet eller samarbejdspartnere, og for andre tjenester leveret af selskabet eller samarbejdspartnere, betalt eller ikke. Befordringsvilkårene supplerer selskabets bestemmelser angivet i billet eller i elektronisk bestillingsdokumentation.

2.2. Præceptive lovregler

Selskabets generelle vilkår for befordring gælder, såfremt de ikke strider mod gældende ret.

 

3. Hovedkontor

NORDIC Seaplanes A/S

Østhavnsvej 37

8000 Aarhus C.

Denmark

fly@seaplanes.dk

www.seaplanes.dk

CVR: 36939923

 

4. Billetter

4.1. Generelt

a) Billetten udgør et bevis på kontraktindgåelse mellem selskabet og den passager, hvis navn fremgår af billetten.

b) Befordring på en flyvning skal kun godtages for personer, som har fået udstedt en billet, Selskabet vil kun yde befordring til den, hvis navn fremgår af billetten. Passageren kan blive bedt om at identificere sig. Som gyldig legitimation regnes gyldigt pas, gyldigt bank/kreditkort med personligt billede, gyldigt kørekort og værnepligtsbog. Passagerer, som rejser med børn under 2 år, skal efter anmodning fremvise barnets fødselsattest. Hvis passageren ikke kan godtgøre, at vedkommende er den, hvis navn fremkommer i billetten, vil selskabet kunne nægte befordring. I sådanne tilfælde vil alle krav på refusion eller kompensation bortfalde.

c) Hvis man har mistet eller glemt sin billet eller booking-dokumentation, kan man henvende sig til personalet i check-in eller via email eller telefon.

Der er ikke påkrævet print af reservation for check-in. Det er vigtigt, at du har noteret dit bookingnummer. Reservationen skal i alle tilfælde være gyldig på den aktuelle afgang, for at du kan rejse.

4.2. Billettens gyldighed

En billet er kun gyldig, så længe den er bekræftet ifølge selskabets regler beskrevet i artikel 6.1.a

 

5. Billetpriser og afgifter m.v.

5.1. Generelt

Billetpriserne gælder kun til befordring mellem afrejselufthavn og ankomstlufthavn, hvis andet ikke er specielt angivet. Billetprisen beregnes i henhold til den pris, som gælder den dag man bestiller billetten til en rejse på bestemt dato. Ændrer man dato for rejse, kan dette medføre ændring i billetprisen.

5.2. Gyldige priser

Gyldige priser er priser, der gælder på tidspunktet for reservationen. Priserne kan variere. Selskabet kan ikke garantere, at der vil være ledige billetter. En billet er først reserveret, når betalingen er accepteret. Hvis billetter i een prisgruppe er udsolgt, tilbydes næstbilligste billet. Det kan forekomme undervejs i købsprocessen, hvis der er kampagner. Det er altid prisen i betalingsvinduet, hvor betalingskortdetaljer indtastes, der er gældende.

5.3. Skatter, afgifter og gebyrer

Gældende skatter og afgifter, som pålægges af offentlige myndigheder eller lufthavnsmyndigheder, skal betales af passageren. Når passageren bestiller billetten, vil han/hun få information om de skatter og afgifter, som ikke er inkluderet i billetprisen. Skatter og afgifter pålagt flyrejser ændres fra tid til anden og kan derfor blive pålagt, efter at billetten er bestilt og/eller udstedt. Passageren må i så tilfælde betale for den prisstigning, som har fundet sted fra den dato han bestilte og købte billetten og til afrejsedatoen. Hvis en sådan skat eller afgift fjernes eller reduceres, således at den ikke længere gælder for passagerens rejse på afrejsedagen, har passageren krav på tilbagebetaling, dersom han tager kontakt med selskabet. Kreditkortgebyrer beregnes ved betaling, inden betaling gennemføres. I tilfælde af tilbagebetaling refunderes gebyret ikke.

5.4. Valuta

Billetpriser og skatter skal betales i den valuta, som selskabet angiver på pladsbestillingstidspunktet.

 

6. Bestillingsbetingelser

6.1. Personoplysninger

Passageren erkender, at de personoplysninger, selskabet har modtaget, er givet med den hensigt at købe en billet. I overensstemmelse med disse forudsætninger giver passageren selskabet ret til at gemme og til at bruge sådanne data samt til at videregive dem til egne kontorer, autoriserede agenter, de aktuelle myndigheder og andet flyselskab eller andre, som udfører de tjenester, som er nævnt ovenfor. Passagerens personoplysninger vil ikke blive brugt i markedsføringsøjemed, medmindre passageren på forhånd har givet tilladelse til dette.

a) Billetten bliver kun bekræftet eller er kun at regne som bekræftet, når betaling er modtaget. Bliver billetten ikke betalt med det samme kan selskabet frit annullere passagerens bestilling. 

b) Billetpriser og rettigheder ligger fast ved bestillingstidspunktet, og begrænsninger eller afgifter for ændring/annullering af billet bliver oplyst passageren på dette tidspunkt.

6.2. Seating

Selskabet tildeler ikke et specifikt sæde i flyet (der er free seating). Tal med os hvis du har specielle ønsker. Besætningen kan til enhver tid kræve, at passagerer sætter sig et bestemt sted.

6.3. Manglende benyttelse af billet

Alle billetter, som ikke bliver benyttet på en flyvning, bliver ugyldige og vil ikke blive refunderet. 

6.4. Navneændring, annullering og ombooking af billet

Billetter kan normalt ændres indtil 12 timer før afgang. Pengene refunderes ikke. Passageren bliver i givet fald tildelt bonuspoint modsvarende billetprisen for den del eller dele af billetten, som ikke bliver benyttet. Det gøres ved selvbetjening. Log ind øverst til højre på seaplanes.dk. Bonuspoint kan benyttes ved booking af en ny billet eventuelt til en anden passager. Ændringer herunder sådanne navneændringer er uden gebyr. Mindre end 12 timer før afgang kan der ikke annulleres, ombookes eller ændres. 

 

7. Indcheckning og ombordstigning

7.1. Mødetid

Sidste frist for fremmøde ved check-in er 15 minutter før afgang i Aarhus og 20 minutter før afgang i København. Selskabet forbeholder sig retten til at annullere billetten, hvis passageren ikke efterkommer de givne tidsfrister og krav for check-in. Tidsfrister for check-in findes også på selskabets internetside, eller kan oplyses ved henvendelse til selskabet. Billetter refunderes ikke.

Hvis passageren ikke er tilstede ved boarding, vil passagerens billet blive betragtet som benyttet. Flyvningen vil under ingen omstændigheder blive forsinket, og passageren vil blive nægtet ombordstigning ved senere fremmøde. Selskabet er ikke ansvarlig for passagerens eventuelle tab eller udgifter som følge af manglende overholdelse af disse bestemmelser.

7.2.  Videreforbindelser

NS sælger kun billetter til point-to-point. Dette betyder, at billetter booket i NS’s billetsystem ikke giver ansvar over for videreforbindelser, og man kan ikke blive checket ind til andre destinationer.

7.3. Online check-in

Der er ikke mulighed for online check in.

7.4. ID-papirer

Alle passagerer skal kunne legitimere sig med gyldig billedlegitimation ved check-in og ombordstigning. Selskabet forbeholder sig retten til at afvise passagerer, som ikke kan fremvise gyldig legitimation. Se artikel 4.1 b).

 

8. Nægtelse og begrænsning af befordring

8.1. Ret til at nægte befordring

Selskabet kan ud fra et rimeligt skøn nægte at befordre passagerer eller bagage, selvom selskabet har givet passageren skriftlig underretning om, at selskabet vil befordre passageren på sine flyvninger. Passageren har i så fald ret til refusion. Selskabet kan også nægte at befordre passagerer eller bagage, hvis et eller flere af følgende forhold har fundet sted, eller selskabet har grund til at tro, at de kan komme til at ske:

a) Et sådant tiltag er nødvendigt for at overholde givne love, forskrifter eller andre bestemmelser givet af offentlig myndighed.

b) Befordring af passageren eller dennes bagage kan bringe andre passagerers og/eller

besætningens sikkerhed og helbred i fare.

c) Befordring af passageren eller dennes bagage kan være til ulempe eller gene for passagerer og/eller besætning.

d) Passagerens opførsel, alder, mentale eller fysiske helbred, herunder påvirkning af alkohol eller narkotiske stoffer, kan forårsage fare eller risiko for passageren selv eller for medpassagerer, besætning eller fly, eller passageren kræver specialassistance fra selskabet, som det ikke har mulighed for at yde.

e) Passageren har opført sig utilstedeligt under tidligere flyvninger, og selskabet har grund til at tro, at en sådan utilstedelig opførsel kan forekomme igen.

f) Passageren har nægtet at efterkomme en sikkerhedskontrol.

g) Passageren har ikke betalt den pågældende billetpris, skatter eller afgifter

h) Det fremgår at passageren ikke har gyldige rejsedokumenter, og at vedkommende har til hensigt at ødelægge disse under flyvningen, eller nægter at overlevere rejsedokumenter til flybesætningen dersom de skulle anmode om det.

i) Passageren fremviser en billet, som er skaffet til veje på ulovlig vis, eller som er købt af andre end selskabet, eller som er meldt tabt eller stjålet, er en forfalskning, eller passageren ikke kan bevise, at hans identitet er i overensstemmelse med det navn, som fremgår af billetten.

j) Passageren undlader at følge selskabets sikkerhedsinstrukser.

k) Passageren har tidligere begået en af de handlinger eller udeladelser, som er nævnt ovenfor.

I tilfælde som er nævnt ovenfor i a-k, vil det ikke være nødvendigt med skriftlig advarsel, og selskabet vil annullere pladsbestillingen uden ansvar for at refundere billetten, eller at dække andre udgifter.

8.2. Specielle ønsker og behov

Der kan være specielle ønsker eller behov, som for eksempel passagerer med handicap, børn som skal rejse alene, og de af vores kunder, som ønsker at medbringe et kæledyr, eller har behov for generel assistance. Alle specielle ønsker og behov skal der søges om, og dette skal ske senest 48 timer før afrejse. Da vi bruger specielle fly kan vi desværre ikke altid tilbyde befordring til alle.

8.2.1. Reservation af specielle ønsker og behov

Hvis du har behov for kørestol, ønsker at medbringe et kæledyr eller har behov for generel assistance, skal du kontakte selskabet først.

8.2.2. Elektriske kørestole

Vi kan ikke transportere elektriske kørestole.

8.2.3. Gravide

Følgende regler gælder for gravide passagerer, der flyver med selskabet:

1.-34. graviditetsuge: Ingen restriktioner.

35.-37. graviditetsuge: Accepteres mod fremvisning af lægeerklæring, som godtgør, at den gravide er i stand til at flyve.

Fra og med 38. graviditetsuge: Kan ikke rejse med selskabet.

Hvis du har yderligere spørgsmål, må du gerne kontakte os på telefon 70 20 00 60 eller sende os en e-mail på fly@seaplanes.dk.

8.2.4. Spædbørn

Spædbørn skal altid rejse sammen med en voksen, og det er kun tilladt at have ét spædbarn med pr. voksen. Spædbørn (børn under 2 år) skal sidde ved en voksen passager. Spædbarnet får ikke eget sæde. Den voksne bliver udstyret med et specielt sikkerhedsbælte til spædbørn. Sikkerhedsbæltet skal altid være spændt, når det er påkrævet. Det er ikke tilladt for spædbørn at benytte autostol under start og landing på selskabets flyvninger. Selskabet tager forbehold for maksimum 2 spædbørn pr. afgang.

8.2.5. Børn - og børn som rejser alene (UM)

En UM (Unaccompanied Minor) er et barn i aldersgruppen fra 8 til og med det fyldte 16. år, som rejser uden følge af en voksen (person, som er fyldt 16 år). I selskabet har vi følgende regler for børn, og børn som rejser alene. Priserne er de samme som for voksne, medmindre der er specialtilbud.

Selskabet kan til enhver tid fravige disse vilkår, hvis det findes fornødent og/eller efter en individuel vurdering.

Børn under 8 år

Kan som udgangspunkt ikke rejse uden følge. Da vi ikke flyver med kabinebesætning, kan børn kun rejse uledsaget, hvis de kan passe på sig selv undervejs. Børn under 8 skal derfor rejse sammen med en ledsager, som er fyldt 16 år.

Børn fra 8 år

Et barn kan kun rejse uledsaget, hvis det kan passe på sig selv undervejs. Den pårørende SKAL være til stede frem til afgang, og en anden pårørende skal være til stede, når flyet ankommer, hvilket skal være bekræftet, før flyet letter. Selskabet kan IKKE påtage sig at passe barnet efter ankomst.

For bestilling af billetter til børn, som rejser alene, venligst kontakt selskabet via email, som er opgivet ovenfor. Disse billetter kan ikke bestilles online, og vi tager forbehold for ledig plads, da vi har en grænse for antal uledsagede børn pr. afgang.

Bemærk, at check-in for børn, som skal rejse uledsaget, er senest 30 minutter før planmæssig afgang. Forud for check-in udfyldes formular for barnet med kontaktdetaljer på både barnet selv og på ”afsender og modtager”. 

Såfremt flyet lander i en anden lufthavn end oprindeligt planlagt for eksempel på grund af vejr vil et uledsaget barn blive sendt i en taxa til bestemmelsesstedet.

Børn fra 16 år

Et barn mellem 16 og 18 år kan rejse uledsaget på samme vilkår som voksne.

 

9. Bagage

9.1. Genstande, som ikke accepteres som bagage

Passageren må ikke placere følgende i sin bagage:

a) Genstande, som ikke er bagage i henhold til definitionen i nr 1.

b) Genstande, som kan udsætte luftfartøjet, personer eller gods om bord i luftfartøjet for skade og/eller fare, som for eksempel de genstande, som angives i Farligt Gods-reglerne for International Civil Aviation Association (ICAO) eller International Air Transport Association (IATA).

c) Genstande, hvis befordring ikke er tilladt i henhold til gældende love, forskrifter eller bestemmelser.

d) Genstande, som efter selskabets mening er uegnet til transport, fordi de anses at være til fare for sikkerheden, eller fordi de er uegnede for transport på grund af vægt, omfang, form eller andre egenskaber, eller som er skrøbelige eller let fordærvelige.

e) Levende dyr, undtagelser herfra som beskrevet i nr 9.9.

f) Våben og ammunition, udover sports- eller jagtvåben, er forbudt. Sports- og jagtvåben skal i alle tilfælde være uladt og sikret, og i øvrigt forsvarligt pakket. Endelig skal bundstykket/forskæftet sendes adskilt fra resten af våbnet.

g) Passageren må ikke placere skrøbelige genstande, let fordærvelige eller værdifulde genstande, elektronisk udstyr, smykker og ædelsten, penge, sikkerhedsdokumenter, dokumentmapper og attachetasker med alarm installeret, medicin, medicinske attester eller legitimationsdokumenter i den indcheckede bagage.

h) Det er forbudt at medbringe kopi af våben, dolke, (spring)knive og andre offensivt lignende artikler som håndbagage, men dette kan accepteres som indchecket bagage

i) Hvis genstande omtalt i nr 9 alligevel er inkluderet i passagerens bagage til trods for, at dette er forbudt, er selskabet ikke ansvarlig over for passageren for tab eller skade på disse genstande.

9.2. Ret til at nægte befordring

a) Selskabet vil ikke som bagage befordre genstande som beskrevet i nr 9.1.

b) Selskabet vil ikke som bagage befordre genstande, der er af en sådan størrelse, form, vægt, indhold eller har egenskaber iøvrigt som gør, at de ikke egner sig til transport om bord på fly. Generelt skal al bagage veje mindre end 23 kg pr enhed.

c) Selskabet vil ikke acceptere bagage til befordring, som ikke er pakket forsvarligt i egnet emballage, således at selskabet under normale forhold kan garantere, at de kommer uskadte frem.

9.3. Ret til at foretage kontrol

Selskabet kan af sikkerhedsmæssige grunde anmode om at foretage en kontrol af passagerens bagage, eller tilkalde lufthavnsmyndigheder til at foretage en kropsvisitation. Hvis passageren ikke kan være tilstede under inspektion af bagage, kan selskabet af sikkerhedsmæssige grunde kontrollere bagagen for at forsikre sig om, at passageren ikke har medbragt genstande, der er beskrevet i nr 9.1, og som ikke er godkendt af selskabet i henhold til artiklen.

9.4. Hvis passageren nægter at efterkomme anmodningen, vil selskabet kunne nægte befordring af passager og bagage.

9.5. Indchecket bagage

a) Når bagagen bliver overleveret til selskabet for indcheckning, vil selskabet sørge for, at bagagen bliver bragt ombord. 

b) Passageren er pligtig både indvendig og udvendig at påføre bagagen en mærkeseddel, som indeholder mindst navn og adresse.

c) Indchecket bagage vil fortrinsvis blive befordret på samme fly som passageren.

9.6. Bagagerestriktioner  

Passagerer kan medbringe bagage i henhold til selskabets regler og begrænsninger i henhold til selskabets eller underleverandørers operationsmanualer. Som udgangspunkt må der kun medtages 1 stk håndbagage på maksimalt 6 kg, og hvis der er købt billet inklusive indchecket bagage 1 stk indchecket bagage på maksimalt 23 kg. Selskabet kan af totalvægtmæssige grunde vælge at sende bagage med en senere afgang.

9.7. Overdimensioneret bagage eller overvægt

Passagerer skal købe en selvstændig billettype for at medbringe bagage eller håndbagage, som overstiger den fastsatte vægt på 6 kg for håndbagage. Oplysning vedrørende billetter kan fås på forespørgsel hos selskabet eller på selskabets internetside.

9.8. Håndbagage

a) Bagage, som medtages som håndbagage, må maksimalt veje 6 kg med standardmål. Genstande som selskabet finder at være af en sådan størrelse og/eller vægt, at det ikke er muligt at transportere, vil ikke blive accepteret som håndbagage og skal med som indchecket bagage, hvortil der skal købes en selvstændig billettype.

b) Genstande, som ikke kan befordres i flyets lastrum (for eksempel skrøbelige musikinstrumenter, lungedialysemaskiner etc.), vil kun blive accepteret i kabinen, hvis selskabet på forhånd er blevet gjort opmærksom på dette og har givet tilladelse til dette. Passageren må påregne en omkostning for befordring af sådanne genstande. 

9.9. Afhentning og udlevering af indchecket bagage

a) Passageren skal tage sin indcheckede bagage, så snart den er tilgængelig på ankomststedet eller mellemlandingsstedet.

b) Kun den, som selv har indchecket bagagen, har ret til at tage den indcheckede bagage.

c) Hvis en person kræver bagage udleveret og ikke kan identificere bagagen, vil selskabet kun udlevere bagagen, hvis vedkommende på en tilfredsstillende måde kan bevise sin ejendomsret.

9.10. Dyr

a) Selskabet accepterer ikke levende dyr for transport i bagagerummet.

b) Dyr (hund eller kat) skal være placeret i en IATA-godkendt transportkasse eller rejsetaske. Kassen eller tasken skal være vandtæt og i bunden skal der være en vandabsorberende måtte, som passer til kassens størrelse. Kasse/taske må maksimalt have en vægt på 6 kg. Dimensioner for maksimale mål for håndbagage skal være overholdt.

c) Dyr accepteres kun, hvis selskabet er blevet gjort opmærksom på dette på forhånd.

d) Førerhunde kan normalt ikke befordres.

e) Passageren er fuldt ansvarlig for tab, sygdom, død eller skader på dyr som bliver accepteret for transport, medmindre selskabet har optrådt uagtsomt. Selskabet påtager sig heller intet ansvar for bøder, omkostninger eller tab, som påføres i forbindelse med, at et dyr nægtes rejse uanset årsag. Eventuelle omkostninger vil alene blive belastet passageren.

f) Hvis det vurderes, at dyret måtte være til gene for de andre passagerer, vil selskabet kunne afvise at transportere dyret samt passageren.

g) Hvis der er personale eller passagerer ombord på den ønskede afgang, som har stærk allergi over for pelsdyr vil passageren med dyret blive bedt om at stige af og blive tilbudt gebyrfri ombooking til næste ledige afgang.

 

10. Tidstabeller og annulleringer

Tidstabeller

10.1. Selskabet skal gøre sit bedste for at befordre passagerer og bagage på den mest hensigtsmæssige måde. Selskabet skal også gøre sit bedste for at følge den publicerede tidstabel, som gælder for befordringsdagen. Rutetiderne i selskabets publicerede tidstabeller er ikke garanterede og kan ændres fra tidstabellen udgives til den dato passageren ønsker at rejse.

Selskabet forbeholder sig retten til tidsændringer helt frem til afgang og kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelser forårsaget af usædvanlige omstændigheder eller vejr m.v.

10.2. Uregelmæssigheder

Punktlighed vil altid være et højt prioriteret mål for selskabet, og vi arbejder målrettet på at få vores fly af sted planmæssigt. Alligevel kan der forekomme uregelmæssigheder. På generelt grundlag henviser vi til følgende internet-hjemmesider, hvor der findes information om passagerrettigheder ved uregelmæssigheder:

www.flypassager.dk

www.trafikstyrelsen.dk

For øvrigt henviser vi til gældende EU-forordning nr. 261/2004.

10.2.1. Forsinkelser  

Ved forsinkelser har du krav på forplejning, hvis du er mødt op i gaten senest 30 minutter før den planlagte afgang, såfremt forsinkelsen er på mere end to timer og for rejser indtil 1.500 kilometer. Dette betyder måltider i forhold til ventetiden, eventuelt også overnatning, hvis ny rejse tilbydes næste dag, nødvendig transport mellem lufthavn, overnatningssted og tilbage til lufthavnen, to telefonsamtaler, telefaxbesked eller e-mail. Måltider/madkuponer vil ikke blive uddelt i tilfælde, hvor dette forsinker afgangen yderligere. Hvis forsinkelsen er på mere end fem timer, og du ikke ønsker at benytte rejsen, vil selskabet tilbyde dig at ændre rejsen til andre afgange uden meromkostninger for dig, forudsat at der er ledig plads.

I de tilfælde, hvor formålet med rejsen bortfalder, vil du kunne afbestille den aktuelle rejse og få billetten fuldt refunderet. Dette gælder også for eventuel returrejse.

10.2.2. Aflysninger ved ekstraordinære omstændigheder

Ekstraordinære omstændigheder er hændelser, som ikke kunne være undgået, selv om alle rimelige forholdsregler blev truffet. Dette kan for eksempel være:

- Vejrforhold og konsekvens af vejrforhold fra tidligere afgange.

- Tekniske mangler, som opstår akut og som berører flysikkerheden.

- Strejke eller anden arbejdskonflikt, som påvirker driften.

- Begrænsninger i luftrummet som følge af Air Traffic Control (ATC).

- Sygdom blandt besætningen, som ikke kunne forudses.

- Øvrige uforudsete omstændigheder/hændelser som udgør en sikkerhedsrisiko for afgangen.

- Hvis din afgang bliver aflyst som følge af nogen af disse omstændigheder, vil NS tilbyde dig alternative afgange uden meromkostninger for dig, forudsat der er ledig kapacitet. Du kan også ændre rejsen til senere afgange, hvor vi har ledig kapacitet. Dette gælder også for eventuel returrejse. Dersom hensigten med din rejse bortfalder, kan du søge NS om refundering.

10.2.3. Aflysning ved kontrollerbare omstændigheder

Kontrollerbare omstændigheder kan for eksempel være:

- planlagte ruteændringer af kommercielle årsager.

- ruteændringer af andre årsager, som er inden for selskabets kontrol.

- forudsigelige tekniske årsager.

- mangel på bemanding, som burde have været forudset.

Hvis din rejse aflyses af kontrollerbare omstændigheder, har du krav på refundering af rejsen og returrejsen, hvis du ikke ønsker at benytte den. Du kan også vælge ombooking af rejsen uden meromkostninger for dig. Desuden har du krav på måltider i forhold til ventetid, overnatning, hvis ny rejse tilbydes næste dag, samt dækning af transportudgifter mellem lufthavn, overnatningssted og tilbage til lufthavnen, to telefonsamtaler, telefaxbeskeder eller e-mail. Derudover har du ret til erstatning i forhold til rejsens længde. Denne udgør: 250 EURO for flyvninger indtil 1.500 kilometer. Retten til denne kompensation har du ikke, hvis selskabet har informeret dig om aflysningen:

- tidligere end 14 dage før afrejse

- mellem 7 og 14 dage før afrejse, forudsat, at du bliver tilbudt et alternativ, som indebærer afrejse højst to timer før planmæssigt afgangstidspunkt, og får dig frem senest fire timer efter planlagt ankomsttid.

- mindre end 7 dage før afrejse, forudsat, at du bliver tilbudt et alternativ, som indebærer afrejse højst én time før planmæssigt afgangstidspunkt, og får dig frem senest to timer efter planlagt ankomsttid.

10.4. Ændrede afgangstider.

Det hænder, at selskabet må ændre afgangstiderne efter udstedelse af billet. Hvis passageren oplyser, hvorledes han hun kan kontaktes, vil selskabet forsøge at gøre passageren opmærksom på sådanne ændringer. Hvis selskabet, efter passagerens køb af billetten, forandrer afgangstiden betydeligt, og passageren ikke kan acceptere dette, og selskabet ikke kan skaffe passageren plads på en alternativ afgang, som kan accepteres, har passageren ret til refundering i henhold til art. 11. Desuden kan bestemmelserne i art. 10.3 gøre sig gældende.

10.5. Nægtet ombordstigning

Ved frivillig "nægtet ombordstigning" har du krav på ombooking med en alternativ afgang, forudsat der er ledig kapacitet, eller refundering af rejsen. Du har også krav på en kompensation på 150 EURO. Ved ufrivillig nægtet ombordstigning har du samme rettigheder som ved aflysning ved kontrollerbare omstændigheder (se punkt 10.2.3).

 

11. Tilbagebetaling

11.1. Generelt

Kan selskabet ikke sørge for befordring af passageren, vil billetten blive tilbagebetalt af selskabet i henhold til denne artikel og dens regler. Alle krav om tilbagebetaling må sendes pr. email til selskabet. En billet kan kun refunderes, hvis den modsvarer en bekræftet betalt billetbestilling og passageren har en billet, som efter selskabets regler på udstedelsestidspunktet er at regne som egnet til refundering.

11.2. Modtager af tilbagebetaling

a) Såfremt intet andet er angivet, skal selskabet foretage tilbagebetalingen enten til den person, hvis navn fremgår af billetten, eller til den person, som har betalt for billetten, såfremt tilfredsstillende bevis for en sådan betaling kan fremvises.

b) Er en billet betalt af andre end den, hvis navn fremgår af billetten, vil selskabet udelukkende foretage tilbagebetaling til den person, der betalte for billetten, eller i henhold til fuldmagt fra denne.

11.3. Tilbagebetaling i forbindelse med selskabets annullering

Hvis selskabet annullerer en flyvning eller ikke formår at tilbyde en tidligere bekræftet billet, skal beløbet som refunderes være:

a) Dersom ingen dele af billetten er benyttet, et beløb tilsvarende billetprisen.

b) Dersom en del af billetten er benyttet, skal tilbagebetalingen ikke være mindre end differencen mellem billetprisen og den gældende pris for rejse mellem destinationerne, hvor billetten har været benyttet.

c) Kreditkortgebyrer refunderes ikke.

11.4. Frivillig tilbagebetaling

Dersom du har krav på tilbagebetaling af andre grunde end de der er nævnt i 11.3, skal det tilbagebetalte beløb være:

a) Er ingen del af billetten benyttet, skal det tilbagebetalte beløb være det samme som billetprisen med fradrag af eventuelle administrationsomkostninger og afbestillingsgebyr

b) Er en del af billetten benyttet, skal det tilbagebetalte beløb beregnes i forhold til forskellen mellem billetprisen og gældende pris for rejse mellem de lufthavne, hvor billetten har været brugt, med fradrag af eventuelle administrations- og afbestillingsgebyrer.

11.5. Refundering af skatte-/afgiftsdelen (”tax”) af billetten ved afbestilling

Betaling af økonomibilletter kan som udgangspunkt ikke refunderes. Imidlertid kan offentlige skatter og afgifter på ikke benyttede rejser tilbagebetales ved henvendelse til selskabet. 

11.6. Ret til at nægte tilbagebetaling

Dersom billettens udløbsdato er passeret kan selskabet nægte tilbagebetaling med undtagelse af skatter og afgifter som vil blive refunderet. 

11.7. Valuta

Selskabet forbeholder sig retten til at tilbagebetale på samme måde, som billetten er betalt, og i samme valuta.

11.8. Autorisation til tilbagebetaling

Kun selskabet kan foretage tilbagebetaling.

 

12. Opførsel om bord

12.1. Generelt

Dersom en passager skulle opføre sig på en sådan måde om bord på flyet, at vedkommende sætter sikkerheden for andre personer om bord i fare, eller mistænkes for at ville gøre skade på fly og inventar, eller passageren hindrer flybesætningen i at udføre deres pligter, eller undlader at rette sig efter anvisninger fra besætningen ombord inkluderet, men ikke begrænset til, rygning (e-cigaret), alkohol- eller narkotikaindtagelse, eller opfører sig på en sådan måde, at det er til ulempe og gene for andre passagerer og/eller besætning, kan selskabet træffe de forholdsregler, det anser som nødvendige, for at hindre fortsættelse af en sådan opførsel. Dette inkluderer også brug af tvang. Passageren kan blive sat af flyet, blive nægtet befordring fra enhver lufthavn, og kan blive politianmeldt for strafbare forhold begået om bord. Ligeledes vil personen blive draget til økonomisk ansvar.

12.2. Brug af elektronisk udstyr

Det er tilladt at benytte mindre elektronisk udstyr, som indeholder sender eller modtager, under hele opholdet om bord på flyet, såfremt det er i flightmode. Brug af andet elektronisk udstyr, som ikke indeholder sender eller modtager, er forbudt, mens skiltet med ”fasten seatbelt” er tændt. Brug af høreapparater og pacemakere er tilladt på hele flyvningen. Besætningens instruktioner skal dog altid følges.

 

13. Aftaler om andre tjenester

Accepterer selskabet, under kontrakt om befordring, at tilbyde ekstra tjenester som leveres af tredjeperson, er selskabet ikke ansvarlig for disse tjenester.

 

14. Administrative formaliteter

14.1. Generelt

Passageren er selv ansvarlig for at fremskaffe alle nødvendige rejsedokumenter. Selskabet er ikke ansvarlig for de følger, det måtte få for passagerer, der ikke har sådanne nødvendige dokumenter.

14.2. Sikkerhedskontrol

Passageren forpligter sig til at lade sig underkaste enhver sikkerhedskontrol, som foretages af offentlige tjenestemænd, lufthavnspersonale samt af selskabet eller andre flyselskaber.

 

15. Ansvar for skade, ansvarsbegræsningkompensation, renter, værneting m.v

15.1. Generelt

Selskabets regler for ansvar er som følger: 

15.1.1. Selskabets ansvar er reguleret efter BILAG 1 til forordning 889/2002 der ændrer Forordning 2027/97. Bilaget er optrykt herunder:

BILAG 1 

Luftfartsselskabers erstatningsansvar i forhold til passager og deres bagage: Disse oplysninger indeholder et sammendrag af de regler vedrørende erstatningsansvar, der gælder for EF-luftfartsselskaber i henhold til EF-lovgivningen og Montreal-konventionen.

Erstatning ved død eller tilskadekomst: Der er ingen økonomiske grænser for erstatningsansvaret i tilfælde af en passagers tilskadekomst eller død. For skader op til 113.110 SDR kan luftfartsselskabet ikke bestride erstatningskravet. Luftfartsselskabet kan kun bestride et højere erstatningskrav ved at bevise, at det ikke har handlet uagtsomt eller på anden måde bærer ansvaret for skaden.

Forskudsbetaling: Hvis en passager bliver dræbt eller kommer til skade, skal luftfartsselskabet udbetale et forskud til dækning af øjeblikkelige økonomiske behov inden 15 dage efter, at det er fastslået, hvem der er den erstatningsberettigede person. I tilfælde af dødsfald kan dette forskud ikke være mindre end 18096 SDR.

Ødelagt, bortkommet eller beskadiget bagage: Luftfartsselskabet har pligt til at betale erstatning for ødelagt, bortkommet eller beskadiget bagage med indtil 1131 SDR. Når der er tale om indchecket bagage, har selskabet pligt til at betale erstatning, selv om det ikke har udvist fejl, medmindre der var defekter ved bagagen. Hvis det drejer sig om bagage, der ikke er indchecket, har selskabet pligt til at betale erstatning for skader, når det har udvist fejl.

Klager vedrørende bagage: I tilfælde af beskadiget, forsinket, bortkommet eller ødelagt bagage skal passageren hurtigst muligt underrette luftfartsselskabet skriftligt. I tilfælde af skader på indchecket bagage skal passageren klage skriftligt inden syv dage, og i tilfælde af forsinkelse inden 21 dage, i begge tilfælde regnet fra den dag, hvor bagagen er stillet til rådighed for passageren.

Erstatningsansvar for kontraherende luftfartsselskaber og de luftfartsselskaber, der foretager flyvningen: Er det luftfartsselskab, der udfører flyvningen, ikke det samme som det kontraherende luftfartsselskab, kan passageren selv vælge, hvilket af luftfartsselskaberne han vil sende sin klage til eller kræve erstatning af. Hvis et luftfartsselskabs navn og kode er anført på billetten, er dette det kontraherende luftfartsselskab.

Søgsmålsfrist: Erstatningssag skal anlægges ved domstolene inden to år fra den dato, hvor flyet ankom eller burde være ankommet.

Grundlag for oplysningerne: Ovenstående regler bygger på Montreal-konventionen af 28. maj 1999, der er gennemført i Fællesskabet ved forordning (EF) nr. 2097/97, som ændret ved forordning (EF) nr. 889/2002, og medlemsstaternes nationale lovgivning."

Selskabet er ikke ansvarlig, dersom det kan bevise, at selskabet og dets ansatte har taget alle forholdsregler for at undgå skaden, eller at det var umuligt for selskabet eller dets ansatte at træffe sådanne forholdsregler.

Såfremt den person, der afhenter bagage accepterer indchecket bagage uden indsigelser anses dette sm udtryk for, at bagagen er udleveret ubeskadiget i overensstemmelse med transportvilkårene. Selskabets ansvar er under alle omstændigheder begrænset til beviste skader. 

15.1.2. Selskabet bekræfter, at det har en ansvarsforsikring, som dækker ikke mindre end minimumsbeløbet stipuleret i gældende love, konventioner eller aftaler. Erstatning kan reduceres i tilfælde af medvirkende årsager. I tillæg hertil henvises til klausulen i artikel 20 i Montreal konventionen.

15.2. Ansvar for forsinkelse og aflysning

15.2.1. Selskabet er kun ansvarlig for tab forårsaget af forsinkelse, såfremt selskabet og dets ansatte ikke har truffet alle nødvendige forholdsregler for at undgå tabet og med mindre andet fremgår af ufravigelige lovregler.

15.2.2. Selskabet kan til enhver tid indføre et gebyr til dækning af krav i henhold til EU forordning 261/2004.

15.3. Fuldmagt

15.3.1. En passager kan give fuldmagt til og lade sig repræsentere ved advokat. Der kan ikke gives fuldmagt til andre. En passager kan ikke overdrage eventuelle krav mod selskabet til andre. 

15.4. Værneting

15.4.1. Selskabets værneting er i Aarhus og alle sager skal indbringes for Byretten i Aarhus.

15.5. Renter

15.5.1. Eventuelle krav mod selskabet forrentes ikke jf bestemmelsen i Rentelovens § 1, stk 3., 1. punktum.

 

16. Frister for klager og søgsmål

16.1. Frister

Dersom indehaveren af indchecket bagage tager sin indcheckede bagage uden at indlevere klage, er dette tilstrækkeligt bevis for, at bagagen blev udleveret i god stand og i henhold til befordringsaftalen. Passageren må i så tilfælde bevise det modsatte. Ønsker passageren at indlevere krav vedrørende skade på indchecket bagage, skal passageren underrette selskabet snarest efter at have opdaget skaden, og senest inden syv (7) dage efter modtagelsen af bagagen. Dersom en passager ønsker at indlevere krav vedrørende forsinket bagage, skal vedkommende underrette selskabet senest en og tyve (21) dage efter, at bagagen blev stillet til dennes disposition.

Alle meddelelser og klager skal sendes skriftligt til:

NORDIC Seaplanes A/S, Østhavnsvej 37, 8000 Aarhus C.

Opdager passageren skader på sin indcheckede bagage ved ankomst til bestemmelsesstedet, skal vedkommende straks meddele dette til selskabets repræsentanter, og rapport om skadet bagage skal udfyldes, inden lufthavnen forlades.

16.2. Forældelse af klageret / søgsmål

Enhver ret til skadeserstatning ophører, hvis søgsmål ikke er rejst inden for 21 dage fra ankomstdagen på bestemmelsesstedet, eller fra den dato, luftfartøjet skulle været ankommet, eller fra den dato befordringen blev afbrudt. Metoder til beregning af søgsmålsfristen fastsættes af lovbestemmelser i det land, hvor der rejses søgsmål.

 

17. Annullation

Dersom passageren ikke retter sig efter de fastsatte vilkår, vil kontrakten med passageren blive annulleret med øjeblikkelig virkning uden varsel eller skriftlig underretning, og den betaling, som er foretaget, vil blive beholdt af selskabet.

 

18. Bemyndigelse

Ingen agent, medarbejder eller repræsentant for selskabet er bemyndiget til at ændre, modificere eller frafalde krav, som er givet gennem befordringsvilkårene.

 

19. Specielle flyvninger

Ved specielle flyvninger såsom charterflyvning, rundflyvning, rundture eller andet kan der være særskilte vilkår udover eller i stedet for ovennævnte. Ved rundflyvning gælder det generelt, at der skal være minimum 6 solgte billetter før turen kan afvikles. Det forbeholdes at kombinere flyvninger til een enkelt flyvning.